Gemeente start proef met verkeerslichten Abcoude

De gemeente ontving diverse meldingen over een onveilige verkeerssituatie aan de Brugstraat/Kerkstraat in Abcoude. De onveilige situatie ontstaat mede doordat veel fietsers het verkeerslicht negeren, ook als deze op rood staat. De verkeerslichten worden hier als overbodig ervaren en creëren zelfs gevaarlijke situaties. De gemeente start daarom een proef van 3 maanden. Deze moet uitwijzen of de verkeerslichten inderdaad overbodig zijn.

De binnengekomen verkeersmeldingen waren voor de gemeente reden om de verkeerssituatie onder de loep te nemen. Verkeerskundig onderzoek vond plaats en de conclusie hiervan was dat het verkeer veilig kan doorstromen zonder verkeerslichten. Dit geldt voor de kruispunten Kerkplein/Brugstraat en Amsterdamsestraatweg/van Doornplein.

Uitschakelproef

Een proef van 3 maanden moet uitwijzen of verkeerslichten op dit punt overbodig zijn. De proefperiode bestaat uit 2 fases:
Fase 1: van maandag 9 september tot maandag 14 oktober worden de verkeerslichten op knipperen gezet.
Fase 2: van 14 oktober tot maandag 18 november worden de verkeerslichten helemaal uitgezet.
Tijdens deze periode wordt de verkeerssituatie op het kruispunt goed in de gaten gehouden. Als onverhoopt blijkt dat er toch onveilige situaties ontstaan, worden de verkeerslichten weer ingeschakeld.

Betrokkenen op de hoogte

Bij de verkeerslichten zijn informatieborden geplaatst. Hierop staat aangegeven dat er een verkeerslichtenproef wordt uitgevoerd. Voor meer informatie wordt er (middels een QR-Code) verwezen naar de gemeentelijke website. Direct omwonenden en ondernemers in de buurt van het kruispunt zijn op de hoogte gesteld. Zij zijn blij met de proef en de kans op verwijdering van de verkeerslichten.

Bevindingen

Bewoners en gebruikers kunnen via verkeer@derondevenen.nl bevindingen delen met de gemeente. Deze worden meegenomen in de afweging of de verkeerslichten definitief uitgezet en verwijderd kunnen worden.

pbweek36_24088_Gemeente start proef met verkeerslichten AbcoudeAfbeelding: foto verkeerslichten op kruispunt Brugstraat/Kerkstraat