Gezellig en veilig verloop Feestweek Abcoude

De traditionele Feestweek in Abcoude is gezellig en veilig verlopen, dankzij de gezamenlijke inzet van de Stichting Feestelijkheden Abcoude, horecaondernemers, Bureau Halt, politie, Toezicht en Handhaving, particuliere beveiliging, de gemeente en natuurlijk de inwoners en bezoekers. Vanwege meerdere incidenten vorig jaar waren dit jaar voor de avonden extra veiligheidsmaatregelen getroffen.

De Feestweek Abcoude bestaat uit vele onderdelen en activiteiten, zoals sport- en spel, hardloopwedstrijden, de paardenmarkt, een kermis en elke avond een muzikaal programma. De meeste georganiseerde activiteiten spelen zich af in (de nabije omgeving van) het dorpscentrum. Alle activiteiten konden deze editie rekenen op veel extra deelnemers en zijn heel succesvol verlopen.

Extra veiligheidsmaatregelen

Dit jaar was er in de avonden een afgesloten evenemententerrein gecreëerd, waar de horeca en het grootste deel van de kermis zich bevonden. Op het evenemententerrein golden duidelijke ‘spelregels’ om alles goed en plezierig te laten hopen. Buiten het feestterrein gold een alcoholverbod. Op deze regels werd strikt toegezien en gehandhaafd.
Er zijn geen noemenswaardige incidenten geweest. Voor de beveiliging bij de toegang tot en op het feestterrein was de situatie goed beheersbaar. Met name buiten het feestterrein waren politie en boa’s aanwezig. Zij hebben gehandhaafd op zaken waardoor problemen zijn voorkomen. Dat gaat vooral om alcoholmisbruik buiten het feestterrein door zowel 18-minners als 18-plussers, valse ID’s en dergelijke. Er zijn wanneer dat nodig was bekeuringen uitgeschreven. Minderjarigen konden ervoor kiezen om in plaats van een bekeuring ter plekke te worden doorverwezen naar Bureau Halt. Dit bureau gaat in gesprek met de minderjarigen en ouders om via een educatieve interventie een en ander af te handelen.

Aangename sfeer door preventieve werking

Burgemeester Maarten Divendal: “In de voorbereidingen én tijdens de Feestweek zelf trokken we in gezamenlijkheid met alle partijen op. Van de maatregelen ging een preventieve werking uit. Dat creëerde een veilige situatie in de omgeving, wat bijdroeg aan een aangename en gezellige sfeer op het evenemententerrein. Veel dank aan alle mensen die de Feestweek weer hebben gemaakt tot een mooi evenement, zoals we dat gewend zijn in Abcoude.”
Betrokken partijen gaan komende periode deze aanpak met extra maatregelen evalueren.

pbweek36_24090_Gezellig en veilig verloop Feestweek Abcoude