Hoge nood in De Ronde Venen? App wijst inwoners op dichtstbijzijnde toilet

Gemeente De Ronde Venen wil graag de toegankelijkheid voor alle inwoners verbeteren. Daarom zet de gemeente zich in om het aantal openbare en semiopenbare toiletten uit te breiden. Dit kan bijvoorbeeld via de HogeNood-app. Via de HogeNood-app zien inwoners welke toiletten in de buurt beschikbaar zijn, welke voorzieningen deze toiletten hebben en hoe ze er het snelste komen. De gemeente roept ondernemers op om hun toilet open te stellen voor iedereen en zich aan te melden voor deze app.

Wethouder Maarten van der Greft (Openbare ruimte): “De gemeenteraad heeft de motie ‘Openbare toiletten’ aangenomen. Wij zijn nu aan het kijken waar en hoe er meer (semi) openbare toiletten gerealiseerd kunnen worden. Het is belangrijk dat toiletten snel en makkelijk te vinden zijn. Dit draagt bij aan een aantrekkelijker en gastvrijer De Ronde Venen. Daarom roep ik ondernemers op om hun toiletten beschikbaar te stellen via de HogeNood-app. Samen werken we zo aan een toegankelijkere en gastvrijere gemeente.”

Wat is de HogeNood app?

Of inwoners nu minder mobiel zijn, op pad met kinderen, of last hebben van darm- en nierproblemen, in situaties waarin de behoefte hoog is, is het van belang om snel te weten waar het dichtstbijzijnde toilet is. Voor deze situaties is er de HogeNood-app. Deze app brengt openbare en semiopenbare toiletten in heel Nederland in kaart. De app is te downloaden in de Play Store en Appstore. Door deelname van ondernemers wordt het aanbod breder en toegankelijker voor iedereen.

Waarom toilet openbaar maken voor anderen? 

Het beschikbaar stellen van het toilet helpt mensen die vaak thuisblijven uit angst geen toilet te vinden. Daarnaast waarderen mensen de mogelijkheid om gebruik te maken van het toilet en kan dit positieve gevolgen hebben voor de onderneming. 

Gemeente De Ronde Venen helpt ondernemers die zich willen aanmelden voor de app

Ondernemers die hun toilet open willen stellen voor anderen, kunnen een mail sturen naar j.heemskerk@derondevenen.nl. De gemeente zorgt voor eenmalige ondersteuning bij de aanmelding voor de HogeNood-app, en zorgt dat alle informatie duidelijk in de app staat. Na aanmelding is de ondernemer zelf contactpersoon bij de HogeNood-app.