Pas op voor de crimineel die zich voordoet als bankmedewerker

Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen van hun privégegevens of bezittingen te beroven. Ze doen dat door zich als iemand anders voor te doen, bijvoorbeeld een medewerker van de bank. Iedereen kan slachtoffer worden van dergelijke trucs. Dit wordt ‘spoofing’ genoemd. Spoofing betekent letterlijk ‘nabootsen’.

Hoe gaat een oplichter te werk?

De oplichter kan zich telefonisch voordoen als iemand van de bank. Het telefoonnummer manipuleert hij, waardoor ook daadwerkelijk het telefoonnummer van de bank in beeld verschijnt van de telefoon. De oplichter zegt dat er wat mis is met de betaalrekening of bankaccount en vraagt om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening of veilige rekening. Ook kan de oplichter vragen om privé- of inloggegevens.

Wat kunt u zelf doen?

•    Let op: Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
•    Let op: Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens.
•    Daarom: Verbreek de verbinding als u het niet vertrouwt.
•    Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.

Ben u toch slachtoffer geworden?

Doe dan altijd aangifte of melding bij de politie. Veel mensen schamen zich nadat zij slachtoffer zijn geworden van oplichting, dat hoeft absoluut niet. Deze criminelen gaan heel geraffineerd te werk. Iedereen kan slachtoffer worden.

Meer informatie en tips?

Kijk voor veilig internetten op Veiliginternetten.nl. En voor meer informatie over veilig bankieren op Veiligbankieren.nl.

Bekijk het filmpje

Op www.facebook.com/derondevenen is een kort filmpje te zien waarin acteur Kees Hulst vragen stelt over spoofing aan een fraude-expert van een bank. Kees Hulst is onder andere bekend vanwege zijn rol in Het geheime dagboek van Hendrik Groen.