Bouwgrond aanvragen

Wilt u bouwgrond kopen? U vraagt dit aan bij de gemeente.

Wanneer u bouwgrond van de gemeente wilt kopen, kunt u bij de gemeente informeren naar de verkoopprocedure. Soms regelt de gemeente de verkoop zelf en soms wordt een verkoopmakelaar ingeschakeld door de gemeente. Op een bouwkavel kunt u bijvoorbeeld een huis of een bedrijf bouwen. De gemeente regelt de uitgifte van haar eigen bouwgrond.

Wanneer u een bouwkavel wilt kopen van een particulier, kunt u het beste eerst het bestemmingsplan raadplegen waarin de kavel is gelegen. Daarin kunt u terugvinden welke bouwmogelijkheden de kavel biedt en welke voorwaarden van toepassing zijn.

De voorwaarden voor bouwgrond aanvragen zijn onder andere:

  • U houdt zich aan het bestemmingsplan. In het bestemmingsplan staat wat u mag bouwen en hoe het eruit moet zien.
  • U geeft een bouwplan door bij uw aanvraag. Uw bouwplan voldoet aan een eventueel beeldkwaliteitsplan en overige bouwregels.

Kijk eerst of uw plannen in het bestemmingsplan van het gebied passen. De bestemmingsplannen van de gemeente De Ronde Venen vindt u op ruimtelijkeplannen.nl of 0736.ropubliceer.nl.

Zo doet u een aanvraag van bouwgrond:

  • U neemt contact op met de gemeente.
  • U geeft uw bouwplan door aan de gemeente. Een goed bouwplan bevat:
    • de adresgegevens van de contactpersoon
    • om welke bouwgrond het gaat, hoe groot het is en waar het ligt
    • gegevens over wat u er wilt bouwen
    • wanneer het om een bedrijf gaat: gegevens over de milieubelasting, het verkeer en de parkeerplekken
  • Afhankelijk van de situatie heeft u ook nodig:
    • een huisvestingsvergunning
    • een bedrijfsplan
    • een uittreksel van de Kamer van Koophandel

Bij de uitgifte van bouwgrond gaat het om een verkoopovereenkomst. U kunt daarom geen bezwaar maken tegen de beslissing van de gemeente.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.