Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

Heeft u een beperking? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Ook zorginstellingen kunnen een parkeerkaart aanvragen. U vraagt de parkeerkaart aan de bij de gemeente.

Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u op gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Er zijn 3 verschillende kaarten:

  • bestuurderskaart: Heeft u een beperking en rijdt u zelf auto en bent u in het bezit van een geldig rijbewijs? Dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen (het kenteken wordt niet op de kaart vermeld, wel in het Nationaal Parkeer Register).
  • passagierskaart: Heeft u een beperking en bent u begeleidingsafhankelijk van anderen in het vervoer? Dan vraagt u een passagierskaart aan.
  • een kaart voor zorginstellingen: Hiermee kunnen zorginstellingen hun bewoners met een beperking vervoeren.

Goed om te weten:

Uw kaart wordt geregistreerd in het Nationaal Parkeer Register. Dit register heeft als doel oneigenlijk gebruik van uw kaart tegen te gaan (o.a. bij diefstal).

De bestuurderskaart en de passagierskaart staan op uw naam. Alleen u kunt de kaart gebruiken voor het doel zoals vermeld staat op de kaart. Als bestuurder alleen de bestuurderskaart (B), als passagier alleen de passagierskaart (P).

Wat kunt u doen als u de kaart verloren bent?

U kunt een vervangende kaart met een nieuw uniek kaartnummer aanvragen door het invullen en ondertekenen van een aanvraagformulier (u kunt deze bij het Servicepunt ophalen of een formulier telefonisch aanvragen).

U meldt op de website van de gemeente de kaart aan als verloren en voegt een bewijsstuk daarvan bij het aanvraagformulier.

Wat kunt u doen als de kaart gestolen is?

U kunt een vervangende kaart met een nieuw uniek kaartnummer aanvragen door het invullen en ondertekenen van een aanvraagformulier (u kunt deze bij het Servicepunt ophalen of een formulier telefonisch aanvragen).

U doet aangifte van de diefstal bij de politie en voegt het proces verbaal bij het aanvraagformulier.

logo DigiDNu gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

De belangrijkste voorwaarden voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart voor een bestuurder of passagier zijn:

  • U heeft een medisch onderzoek gehad.
  • U kunt geen 100 meter achter elkaar lopen.
  • U bestuurt zelf het voertuig (bestuurderskaart), of
  • U bent van deur tot deur afhankelijk van de hulp van de bestuurder (passagierskaart). 

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt de aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart digitaal of schriftelijk doen.

  • Digitaal via de website van de gemeente, hiervoor heeft u uw digiD code nodig.
  • Schriftelijk via een aanvraagformulier welke u telefonisch kunt opvragen of ophalen bij het Servicepunt.

Om een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen of te verlengen, heeft u nodig:

  • een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.
  • indien u digitaal aanvraagt; uw digiD code.
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • 1 duidelijke pasfoto (deze pasfoto kunt u alleen bijvoegen bij een papieren aanvraag. Bij een digitale aanvraag neemt u de pasfoto mee naar de gemeente bij het ophalen van de kaart.
  • een geldig rijbewijs (alleen voor een bestuurderskaart).
  • een medisch onderzoek is verplicht, behalve als de gemeente gegevens heeft waaruit blijkt dat u aan de voorwaarden voldoet.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Waar mag u parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart? 

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.