Groene gevels, daken en tuinen

Een koele woning tijdens een hete, droge zomer? Of juist tijdens koude winters de warmte zoveel mogelijk binnenshuis houden? Een prettige omgeving voor insecten, vlinders en vogels creëren? Daarvoor biedt een groen dak of groene gevel de oplossing.

Een groen dak of gevel biedt veel voordelen

• Groene gevels en daken dringen de hitte binnen en buiten de woning terug.
  • Groene daken vangen regenwater op en voeren het vertraagd af. Hierdoor wordt het riool minder belast als het hard regent.
  • Groene daken en gevels zijn een prettige omgeving voor insecten, vlinders en vogels. Het groen vergroot het leefgebied van de dieren, biedt voedsel én beschutting.
  • Een groen dak gaat tot wel 2 keer langer mee dan een gebruikelijke dakbedekking.
  • De woning wordt onder een groen dak ’s zomers niet zo warm als onder een zwart dak.

Verhalen van onze inwoners

Interview met René Millenaar uit Mijdrecht

Rene Millenaar

“De gemeente De Ronde Venen wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Maar waarom zou je niet nu meehelpen aan een beter milieu als het kan? Dankzij de extra isolatie door het sedum dak stoken we minder en tegelijkertijd helpen we de natuur. Het is een win-win situatie”, zegt René Millenaar.

De Mijdrechtenaar is ‘altijd bezig’ met zijn huis. Het hoekhuis waarin hij en zijn gezin wonen stamt uit 1978 en had oorspronkelijk nauwelijks isolatie. Het in de loop der jaren isoleren van muren en vloeren heeft het warmteverlies beperkt. Een sedumdak op de ruim 20 vierkante meter grote aanbouw was een logische volgende stap.

Aangenaam koel

“De gemeente De Ronde Venen wil in 2040 klimaatneutraal zijn. Maar waarom zou je niet nu meehelpen aan een beter milieu als het kan? Dankzij de extra isolatie door het sedum dak stoken we minder en tegelijkertijd helpen we de natuur. Het is een win-win situatie”, zegt René Millenaar.

Millenaar heeft alles zelf aangelegd. “Ik heb eerst worteldoek neergelegd om te voorkomen dat het sedum in het dak wortelt. Daarna heb ik cassettes met sedum van 80 bij 80 centimeter op het dak gelegd. Ik had geen rollen, maar een kliksysteem, heel makkelijk. Er zit ook een wateropvang onder, dus je hebt gelijk een waterbuffersysteem. Daarna heb ik grind eromheen gelegd, zodat alles vastligt.”

Bijtjes, hommeltjes en vlinders

Het effect is merkbaar. In de aanbouw staat de thermostaat van de vloerverwarming nu gemiddeld 1,5 à 2 graden lager dan vorig jaar. En in de zomer was het er aangenaam koel. “Wij hebben mixbakken met sedum. Er staan 12 tot 15 soorten. Dus je krijgt allemaal verschillende soorten kleuren. En voor de bijtjes, de hommeltjes en de vlinders is er ook altijd wat bij, zagen we deze zomer. Als je een beetje kunt meehelpen om hun leefgebied te vergroten, waarom zou je dat niet doen?”

Interview met Kimberley uit Mijdrecht

Kimberley interview

“Als we ’s ochtends wakker worden, kijk je uit op een mooi groen tapijt dat op het dak ligt. En het is gezellig: er komen vogeltjes en beestjes langs. We hebben er zelfs een insectenhotel op. Dus nu hebben we een echte Air Bee & Bee voor de bijen en andere insecten”.

“Hoe meer groen in de tuin, hoe beter”, stelt de Mijdrechtse Kimberley, die alleen met haar voornaam in de krant wil. Alle huizen van het rijtje aan de Nicolaas Van der Steenstraat waar zij woont, hebben aan de achterkant een uitbouw van ongeveer dertig vierkante meter (inclusief schuurdak). Vier van de zes huishoudens besloten deze zomer mee te doen aan de vergroeningsactie van de gemeente.

Een Air Bee & Bee voor de bijen

“Hoe meer groen in de tuin, hoe beter”, stelt de Mijdrechtse Kimberley, die alleen met haar voornaam genoemd wil worden. Alle huizen van het rijtje aan de Nicolaas Van der Steenstraat waar zij woont, hebben aan de achterkant een uitbouw van ongeveer dertig vierkante meter (inclusief schuurdak). Vier van de zes huishoudens besloten deze zomer mee te doen aan de vergroeningsactie van de gemeente.

Nadat op een zonnige dag de sedumrollen geleverd waren, zetten de buren er letterlijk gezamenlijk de schouders onder. “Het was een dag werk om alle rollen netjes op de daken te leggen, maar dan heb je ook wat. Toen het klaar was, hebben we met z’n allen op het dak geproost op het uitzicht. Wij zijn er allemaal nog steeds erg blij mee.”

Beter voor mens, milieu en portemonnee

Voor Kimberleys gezin staat de vergroeningsactie niet op zichzelf. “Waar we kunnen, verduurzamen we ons huis. Dat is beter voor mens, milieu en de eigen portemonnee. We hebben bijvoorbeeld ook zonnepanelen en geïsoleerde spouwmuren.”

Ook plezierig: het ‘groene tapijt’ vergt weinig tot geen onderhoud. “Op advies van de leverancier hebben we het de eerste week om de dag water gegeven. Hij adviseert ook om het de eerste twee jaar elke halfjaar te bemesten. Maar nu heb ik er geen omkijken naar.”