Eerste Monumentencafé in De Ronde Venen

Gemeente De Ronde Venen nodigt monumenteigenaren en erfgoedliefhebbers uit voor het eerste Monumentencafé. Dit evenement focust zich op het verduurzamen van historische gebouwen. Op woensdagavond 27 maart 2024 vindt het Monumentencafé plaats bij Fort Nigtevecht. De avond biedt de kans om kennis te delen, advies te krijgen en inspiratie op te doen voor het duurzaam onderhouden en verbeteren van monumenten.

Programma vol informatie en netwerkmogelijkheden

De avond begint om 19:15 uur met een inloop waar bezoekers elkaar kunnen ontmoeten. Om 19.30 uur starten korte presentaties:

1. Toekomst van erfgoed: medewerkers van de gemeente bespreken de invloed van het nieuwe erfgoedbeleid op monumenteigenaren en de hulp vanuit de gemeente.
  2. Duurzame restauratie: Monumentenwacht Utrecht belicht de mogelijkheden voor het restaureren en verduurzamen van monumenten.
  3. Monumenteigenaar aan het woord: Een bewoner deelt zijn ervaring met recente verduurzaming en restauratie van zijn monument.

Na de presentaties start om 20.00 uur het cafédeel. Hier kunnen bezoekers praten, ervaringen delen en meer leren over monumentenzorg. Statafels met folders en een prikbord voor foto's van monumenten zorgen voor interactie.

Monumenteigenaren melden zich aan voor de avond via www.derondevenen.nl/monumentencafe
Dit unieke evenement is een uitgelezen kans voor iedereen die zich inzet voor het behoud van cultureel erfgoed. Het moedigt de uitwisseling van ideeën aan en versterkt de gemeenschap van monumenteneigenaren en -liefhebbers. Ook mensen die geen monument hebben, maar geïnteresseerd zijn in dit onderwerp zijn van harte welkom, zij hoeven zich niet per se aan te melden.

Voor meer informatie, bezoek de website of stuur een mail naar cultuurhistorie@derondevenen.nl.