Stemmen met een Europese nationaliteit (model Y32)

Als je in Nederland woont, geen Nederlander bent en de nationaliteit hebt van een andere lidstaat van de Europese Unie (EU), mag je zelf bepalen in welk EU-land je stemt voor de verkiezingen van het Europees Parlement. Je mag stemmen in Nederland (het EU-land waar je woont) of in het EU-land waarvan je de nationaliteit hebt.

Als je ervoor kiest in Nederland te stemmen voor de verkiezingen van de (Nederlandse) leden van het Europees Parlement, moet je je hiervoor registreren in de gemeente. Je doet dat via het formulier Y32. Wanneer je dit formulier hebt ingevuld, mag je niet meer stemmen in het land waarvan je de nationaliteit hebt. Alle EU-burgers in de gemeente De Ronde Venen krijgen dit formulier uiterlijk week 12 toegestuurd. Je kunt ook het formulier op de website gebruiken. Het Y32-formulier moet uiterlijk 23 april 2024 door de gemeente zijn ontvangen.

Wil je stemmen voor de Europese verkiezingen in het EU-land waarvan je de nationaliteit hebt? Dan hoef je je niet te registreren in de gemeente, tenzij je je eerder al in Nederland hebt geregistreerd voor de Europese verkiezingen. In dat geval neem je contact op met team verkiezingen van gemeente De Ronde Venen, om je eerdere registratie Y 32 in te trekken. Informatie over eventuele eerdere registratie kun je opvragen team Verkiezingen 0297-291631.

Verklaring voor stemmen Europees Parlement in Nederland

Aanvragen verklaring voor stemmen Europees Parlement in Nederland