Gebouw of woning slopen

U mag niet zomaar slopen of asbest verwijderen. U moet hiervoor meestal een melding doen via het Omgevingsloket online. Dit is verplicht om de veiligheid en gezondheid van mensen te beschermen. Daarnaast wil de gemeente ongewenste sloop tegengaan.

Soms moet u geen melding doen, maar een omgevingsvergunning aanvragen via het Omgevingsloket online. Dit is bijvoorbeeld noodzakelijk als u een monument wilt verbouwen. 

Wilt u weten of u een melding moet doen of een omgevingsvergunning moet aanvragen?

Dit kunt u controleren met de vergunningcheck van het Omgevingsloket online. 

U bent verplicht een melding te doen, als u:

  • meer dan 10 m3 sloopafval heeft
  • asbest gaat verwijderen

Heeft u minder afval en is er geen asbest aanwezig? Dan hoeft u geen melding te doen.

Als u een omgevingsvergunning aanvraagt, dan betaalt u meestal niet alleen de kosten voor de omgevingsvergunning. Vaak brengt de gemeente ook plankosten in rekening. Dit zijn kosten voor voorbereiding van en toezicht op de aanleg van voorzieningen. Bijvoorbeeld groenvoorzieningen, nieuwe wegen of het dempen van sloten. Er geldt een landelijk maximum voor plankosten. Ook is er een rekenmodel waarmee de gemeente de plankosten bepaalt.

U doet de melding of vraagt de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket online

U doet de melding minimaal 4 weken voor u met het sloopwerk begint. Soms kunt u de melding 5 werkdagen voor de start van het slopen doen. Dit kan als het gebouw anders onnodig leeg komt te staan. Of het gaat om een reparatie of onderhoud aan een deel van het gebouw waar asbest zit.

Om een sloopmelding te doen, geeft u door:

  • uw naam en adres (gebouweigenaar)
  • de naam en het adres van degene die gaat slopen
  • wanneer en hoe laat u precies gaat slopen
  • hoe u gaat slopen
  • welk materiaal vrijkomt bij de sloop
  • hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop
  • een tekening van wat u gaat slopen

Verder heeft u misschien nodig:

  • asbestinventarisatierapport door een gecertificeerd asbestinventarisatiebureau
  • onderzoeksrapport gevaarlijk afval
  • sloopveiligheidsplan
  • akoestisch onderzoek
  • trillingenonderzoek

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.