Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

Soms moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Daarvoor vraagt u een bewijs van Nederlanderschap aan. Dit doet u bij de gemeente waar u bent ingeschreven.

Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben.

Nu online Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

De voorwaarden voor het aanvragen van een bewijs van de Nederlandse nationaliteit zijn:

• U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U staat ingeschreven bij de gemeente waar u het bewijs aanvraagt.
  • U vraagt het uittreksel zelf aan of u machtigt iemand om dit te doen.

Het bewijs van Nederlanderschap heeft geen vaste periode van geldigheid. De organisatie die het bewijs nodig heeft, bepaalt hoe lang geleden het mag zijn afgegeven.

Zo vraagt u een bewijs van de Nederlandse nationaliteit aan:

• U gaat naar de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • U neemt uw geldige identiteitsbewijs mee.