Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in hun burgerlijke stand. Als u een geboorte, overlijden, huwelijk, scheiding of partnerschapsregistratie schriftelijk wilt bewijzen, heeft u een afschrift of uittreksel nodig uit de burgerlijke stand. Hiervoor moet u naar de gemeente waar die gebeurtenis plaatsvond. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn, omdat u wilt (her)trouwen. Op een afschrift vindt u alle informatie die in een akte staat. Op een uittreksel staat een gedeelte van de informatie.

Er zijn verschillende akten waarvan u een afschrift of uittreksel kunt opvragen:

• Overlijdensakte
  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte
  • Echtscheidingsakte
  • Akte van partnerschapsregistratie
  • Akte van beëindiging partnerschap

Nu online een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

Ben u advocaat of notaris?

Nu online een uittreksel of afschrift burgerlijke stand aanvragen als bedrijf

Kosten 2024

Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen kost € 16,60.

U betaalt deze kosten bij uw aanvraag.

De gemeente stuurt binnen 3 werkdagen het afschrift naar u op. Woont u in het buitenland? Houd er rekening mee dat de postbezorging langer kan duren.

Heeft u het afschrift eerder nodig? Bezoek dan de gemeente. Het is hiervoor noodzakelijk om een afspraak te maken bij het gemeentehuis. U krijgt het meteen mee.

Zo vraagt u een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand aan:

• U gaat naar de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Wilt u een echtscheidingsakte of akte van beëindiging partnerschap aanvragen? Dan doet u dit bij de gemeente waar u bent getrouwd of waar u het partnerschap heeft gesloten.
  • Log in met uw DigiD bij de gemeente om het uittreksel of afschrift online aan te vragen.
  • U betaalt het uittreksel of afschrift online.