Buitenlands huwelijk in Nederland registreren

Bent u getrouwd in het buitenland? Registreer uw huwelijk bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Nadat u getrouwd bent in het buitenland, moet u uw huwelijk registreren in Nederland. Niet elk huwelijk is geldig in Nederland. Beide partners moeten bijvoorbeeld 18 jaar of ouder zijn op het moment van registreren.

De voorwaarden om een buitenlands huwelijk in Nederland te laten registreren zijn onder andere:

  • Als het huwelijk is gesloten in een land binnen de Europese Unie:
    • U heeft een meertalig modelformulier.
  • Als het huwelijk is gesloten in een land buiten de Europese Unie:
    • De huwelijksakte is in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Anders moet u het document laten vertalen door een beëdigd vertaler in Nederland.
    • De huwelijksakte is gelegaliseerd of is voorzien van een apostillestempel.
  • U trouwt niet om uw partner of uzelf aan een verblijfsvergunning te helpen. De gemeente vraagt u dat in een verklaring (Verklaring inschrijving huwelijk) te zetten, als:
    • u of uw partner (of beiden) niet Nederlands zijn,
    • u of uw partner (of beiden) niet de nationaliteit van een land in de Europese Unie hebben,
    • u of uw partner (of beiden) niet de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland hebben,
    • u geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd heeft.

Zo laat u uw buitenlandse huwelijk registreren in Nederland:

  • U registreert uw huwelijk bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • U heeft nodig:
    • de originele huwelijksakte met legalisatie of apostille, eventueel vertaald door een beëdigd vertaler, of
    • een meertalig modelformulier
    • uw geldige identiteitsbewijs
    • eventueel uw verklaring dat u niet trouwt om een verblijfsvergunning te krijgen voor u of uw partner (Verklaring inschrijving huwelijk).

De gemeente vraagt u om uw persoonsgegevens door te geven. Of zij maakt gebruik van persoonsgegevens die al geregistreerd staan. Met uw persoonsgegevens moet de gemeente zorgvuldig omgaan. Hiervoor moet zij voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De gemeente:

  • vraagt alleen die persoonsgegevens die zij nodig heeft voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • zorgt voor een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige registratie en verwerking van uw persoonsgegevens.
  • verwerkt uw gegevens voor het doel waarvoor u ze heeft gegeven (of voor iets wat daar een rechtstreeks verband mee heeft).
  • bewaart uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doel waarvoor de gegevens verzameld worden.
  • stuurt uw gegevens alleen naar andere organisaties als zij dit wettelijk verplicht is.
  • informeert u over wat ze met uw persoonsgegevens doen en waarvoor ze dat doen. U kunt hierom vragen.