Woningen samenvoegen

Wilt u woningen samenvoegen tot 1 woning? Dan heeft u in sommige gevallen een samenvoegingsvergunning nodig.

Een samenvoegingsvergunning is alleen nodig in de volgende situaties:

  • Voor woningen met een huurprijs tot de liberalisatiegrens van € 8798,66 (Prijspeil 2024).
  • Voor koopwoningen tot het maximale aankoopbedrag om een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie te krijgen (€ 435.000,- prijspeil 2024). Binnen een jaar van de samenvoegingsvergunning moet u er gebruik van maken. Kijk voor meer informatie in paragraaf 3.1 van de huisvestingsverordening

Samenvoegingsvergunning

U kunt een splitsingsvergunning aanvragen per brief.

Het college van Burgemeester & Wethouders
Ter attentie van afdeling Wonen, team Ruimte en Economie
Croonstadtlaan 111
3641 AL Mijdrecht

Bij de aanvraag doet u de volgende informatie en bewijsstukken: 

  • Naam en adres van de eigenaar of diens gemachtigde
  • Gegevens over de huidige situatie:
    • o adres van de woonruimte waarop de aanvraag betrekking heeft
    • o huur- of koopprijs (in de vorm van een taxatierapport)
    • o aantal kamers
    • o woonoppervlak
    • o woonlaag
    • o staat van onderhoud
  • Gegevens over de beoogde situatie:
    • o staat van onderhoud
    • o bestemming
    • o bouwkundige tekeningen voor de toetsing bouwbesluit en brandweer. Geef hier onder andere op aan: de splitsingsgegevens, de brandveiligheidseisen en brandcompartimentering.
  • Gegevens bij voorgenomen samenvoeging:
    • verwachte huur- of koopprijs
    • naam van de toekomstige bewoner(s)
    • omvang van het huishouden van de toekomstige bewoners
    • schriftelijke verklaring van toestemming van de verhuurder

Mogelijk heeft u ook een omgevingsvergunning nodig

Houd er rekening mee dat voor eventuele verbouwactiviteiten een vergunning nodig kan zijn. Voor vragen hierover kunt u terecht bij de gemeente via omgevingszaken@derondevenen.nl.

Vragen over de samenvoegingsvergunning kunt u stellen via email: wonen@derondevenen.nl.

Kosten 2024

U betaalt kosten als wij een aanvraag tot samenvoegen in behandeling nemen. De kosten zijn € 67,75.

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Meestal heeft u ook een omgevingsvergunning nodig. Ook als de huurprijs of waarde van de woning boven de bovengenoemde grenzen ligt. De omgevingsvergunning geeft toestemming op het gebied van wonen, ruimte, milieu en natuur. Er wordt onder andere gekeken naar voldoende parkeergelegenheid, of elke woning voldoende gebruiksruimte, berg- en buitenruimte heeft en overige voorwaarden die in een omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan), worden gesteld. Meer informatie over de omgevingsvergunning kunt u vinden op Omgevingsvergunning aanvragen.

U deelt persoonsgegevens met ons. Wij gaan daar zorgvuldig mee om. U leest er meer over in onze privacyverklaring en privacyrechten.