Uitkering voor oudere en arbeidsongeschikte zelfstandigen
Bent u zelfstandig ondernemer en stopt u met uw bedrijf? Met de IOAZ-uitkering kunt u uw inkomen aanvullen. Vraag de IOAZ aan bij gemeente Utrecht. U doet dit voordat u stopt met uw bedrijf.
Beschrijving
IOAZ staat voor inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte zelfstandigen. De IOAZ-uitkering vult het inkomen aan van zelfstandige ondernemers die stoppen met hun bedrijf. De hoogte van uw IOAZ-uitkering hangt af van:
- uw inkomen
- het inkomen van uw partner
- uw eigen vermogen
- het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd
Als u met meer mensen in huis woont is uw uitkering lager. U kunt dan de kosten voor levensonderhoud namelijk delen. Dit geldt niet voor thuiswonende kinderen jonger dan 21 jaar, studenten en huurders.
Gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen komen soms ook in aanmerking voor de IOAZ-uitkering.
Voorwaarden
De voorwaarden voor de IOAZ-uitkering zijn:
- U bent 55 jaar of ouder, maar u heeft nog niet de AOW-leeftijd.
- U stopt binnen 1,5 jaar met uw onderneming.
- Uw bedrijf voldeed elk jaar aan het urencriterium van de belastingdienst.
- De winst van uw bedrijf was de laatste 3 jaar lager dan € 25.380 bruto per jaar (tarief per 1 juli 2019).
- U verwacht dat uw inkomen in de toekomst lager wordt dan € 26.586 bruto per jaar (tarief per 1 juli 2019).
- U werkt:
- minstens 10 jaar als zelfstandige in Nederland, of
- de laatste 3 jaar als zelfstandige en daarvoor 7 jaar in loondienst in Nederland.
Bijzonderheden
Wetten
Aanvraag
De IOAZ-uitkering vraagt u aan bij gemeente Utrecht via telefoonnummer 030 286 52 11 of kijk op de website voor meer informatie.
Aanpak
Doe uw aanvraag maximaal 1,5 jaar voordat u stopt met uw bedrijf.
Zo vraagt u de IOAZ-uitkering aan:
- Neem contact op met de gemeente.
- U heeft nodig:
- uw geldige identiteitsbewijs
- een bewijs van uw woonsituatie
- bankafschriften van de afgelopen periode
- uw boekhouding van de laatste 3 jaar
Bezwaar & beroep
U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.
AVG
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Volg ons