Ondersteuning bij een laag inkomen

De gemeente kan ondersteunen bij een laag inkomen (en kinderen), bijstand, een laag inkomen en een ziekte of beperking.

• Bijzondere bijstand aanvragen

Bijzondere bijstand is bedoeld voor bijzondere noodzakelijke kosten die u niet zelf kunt betalen. Dan kunt u bijzondere bijstand aanvragen.

• Collectieve zorgverzekering aanvragen

De collectieve zorgverzekering is een verzekering voor inwoners van gemeente De Ronde Venen met een laag inkomen en (veel) zorgkosten.

• Individuele inkomenstoeslag aanvragen

Heeft u 3 jaar achter elkaar een laag inkomen en bent u ouder dan 21 jaar en jonger dan de AOW-leeftijd? Dan komt u misschien in aanmerking voor de individuele inkomenstoeslag.

• Studietoeslag aanvragen

Bent u 18 jaar of ouder en volgt u een opleiding? Maar kunt u door een beperking niet het minimumloon verdienen? Dan kunt u een individuele studietoeslag aanvragen.

• Iedereen actief

U kunt bijvoorbeeld een vergoeding krijgen voor een abonnement op de sportschool, lidmaatschap van de sportclub, toneelgroep of muziekvereniging.

• Inkomensondersteuning chronisch zieken en gehandicapten (ICG)

Als u door een chronische ziekte en/of beperking hoge ziektekosten heeft, kunt u misschien inkomensondersteuning van de gemeente krijgen.