Uw buurt en de openbare ruimte

De openbare ruimte is wat u ziet als u de voordeur uitstapt en uw buurt in gaat.

• Water en riolering

De gemeente zorgt voor het hoofdrioolstelsel. Ze gaat over de aanleg, het onderhoud, de ontstopping en de vervanging ervan.

• Wegen

Het wegennetwerk is ontzettend belangrijk voor de verbinding binnen De Ronde Venen. Hier vind u alles wat met onze wegen te maken heeft.

• Speelterreinen

De gemeente biedt speelruimtes voor kinderen van alle leeftijden. Denk aan speeltoestellen en trapveldjes

• Melding over de openbare ruimte

Ziet u op straat of in een park iets waarvan u wilt dat het gemaakt of opgeruimd wordt? Meld het ons.

• Extra fietsenrekken of ander straatmeubilair?

Heeft u het idee dat er iets mist in uw buurt, of is het fietsenrek altijd vol? Doe dan een aanvraag voor het aanleggen van extra straatmeubilair.

• Straatverkoop en verkoop aan de deur (venten) aanmelden

Voor de verkoop van kleine artikelen op straat of aan de deur heeft u geen standplaats nodig. U moet zich wel aan voorwaarden houden.

• Activiteit in de buurt organiseren

Wilt u een straatfeest, buurtbarbecue of een andere activiteit organiseren? Bekijk hier wat u moet melden.

• Goud in je wijk

U kunt een budget aanvragen voor activiteiten of onderhoud.

• Sponsor of adopteer een bankje

De Ronde Venen kent veel bankjes waarop het prettig is even tot rust te komen. Inwoners en bedrijven kunnen een bankje adopteren of sponsoren.

• Houtstook

Een open haard, vuurkorf of barbecue geeft warmte en gezelligheid. Het stoken van zo’n houtvuurtje heeft ook een andere kant.

• Nee-Nee sticker of Nee-Ja sticker

Vraag de gemeente om een antireclamesticker als u geen ongeadresseerde post, zoals reclamefolders, meer wilt ontvangen.

• Openbare verlichting

De gemeente zorgt voor goede straatverlichting. Wil je hier meer over weten of een melding doen? Lees dan verder.

• Openbare ruimte: veelgestelde vragen

Antwoord op de meest gestelde vragen over de openbare ruimte.

• Openbare toiletten

Hoge nood hebben we allemaal wel eens. De app HogeNood helpt je een openbaar toilet in de buurt te vinden.