Exploitatievergunning aanvragen

Wilt u een horecabedrijf beginnen? Bijvoorbeeld een café, restaurant of hotel? Vraag een exploitatievergunning aan bij de gemeente. Vaak moet u ook nog andere vergunningen aanvragen of meldingen doen.

U heeft een exploitatievergunning nodig als u eten en/of (alcoholische) drank verkoopt of slaapplekken verhuurt. Voorbeelden zijn een café, restaurant, snackbar, disco of hotel. Ook voor een buurthuis, clubhuis of kantine heeft u een exploitatievergunning nodig. U mag uw bedrijf niet starten zonder een exploitatievergunning.

Als u alcoholische dranken wilt schenken, heeft u ook een Alcoholwetvergunning nodig. Kijk hiervoor bij Alcohol schenken, vergunning aanvragen.

Het is niet nodig om een vergunning aan te vragen voor een terras.

Verandert er iets?

Bijvoorbeeld als u een bedrijf met exploitatievergunning overneemt, verplaatst of beëindigt. Meld het dan binnen 3 dagen bij de gemeente. Dit doet u door opnieuw een vergunning aan te vragen.

Misschien heeft u nog meer vergunningen nodig of moet u melding doen

Exploitatievergunning aanvragen

U vraagt hieronder een Exploitatievergunning aan. Dit kan via DigiD of via eHerkenning.

Vraag een exploitatiewetvergunning aan

De voorwaarden voor een exploitatievergunning zijn onder andere:

• Leidinggevenden moeten 21 jaar of ouder zijn.
  • Leidinggevenden mogen geen strafblad hebben.
  • De vestiging van een nieuw horecabedrijf moet passen binnen het omgevingsplan van de gemeente.
  • De vergunning staat op naam van de eigenaar. De eigenaar kan de vergunning niet overdragen aan iemand anders.
  • De vergunning is onbeperkt geldig totdat het horecabedrijf verandert van naam, rechtsvorm of eigenaar.
  • De gemeente mag een Bibob-onderzoek doen. Kijk voor meer informatie bij Bibob-onderzoek.

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Om een exploitatievergunning aan te vragen, heeft u nodig:

• eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2
  • een kopie van identiteitsbewijzen van de aanvrager(s)
  • een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel
  • een bewijs dat u het pand mag gebruiken (huur- of koopovereenkomst)

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank. Tip voor tijdens de bezwaarperiode: Praat met uw 'buren'. Communiceer actief met uw omgeving. Zo kunt u inschatten of er zienswijzen in de bezwaarperiode worden ingediend en het helpt problemen voorkomen.