Bezwaar maken en juridische procedures

Wilt u een bezwaar of heeft een klacht over de gemeente indienen? Of wilt u de gemeente aansprakelijk stellen?

• Bezwaar indienen

De gemeente kan een beslissing nemen waar u het niet mee eens bent. Bijvoorbeeld omdat de gemeente uw aanvraag voor een vergunning afwijst. U kunt dan bezwaar maken.

• Klacht over de gemeente indienen

Bent u ontevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen.

• Gemeente aansprakelijk stellen

Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen.

• Dwangsom bij niet tijdig beslissen

Als de gemeente te laat een beslissing neemt op uw aanvraag of bezwaarschrift voor een vergunning of ontheffing, kunt u recht hebben op een dwangsom.

• Gebruik maken van uw privacyrechten

De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. U heeft een aantal rechten. Daarmee kunt u meer inzicht en controle krijgen over uw persoonsgegevens.

• Planschade

Van planschade kan sprake zijn als een onroerend goed, bijvoorbeeld een woning, in waarde daalt door een planologische maatregel.

• Informatieverzoek Wet open overheid

U mag de gemeente vragen om bestuurlijke informatie. Dit is mogelijk door de Wet open overheid (Woo). Het kan gaan om informatie over het beleid of uit andere documenten.

• Klacht over aanbestedingsprocedures

U kunt bij het klachtenmeldpunt terecht als u als aanbestedende partij ontevreden bent over de aanbestedingsprocedure.