Overzicht bouwplannen in De Ronde Venen

En hoe zorgt de gemeente voor betaalbare woningen?

Op onderstaande kaart ziet u plekken in De Ronde Venen waarvoor bouwplannen zijn.

Bouwprojecten De Ronde Venen

1. Amstelhoek, De Engel en Pothuizen
  2. De Hoef, diverse kleine woningbouwinitiatieven
  3. Mijdrecht, Hofland
  4. Mijdrecht, De Meijert
  5. Mijdrecht, Twistvlied
  6. Mijdrecht, Gosewijn van Amstelstraat
  7. Mijdrecht, Prins Bernhardlaan
  8. Mijdrecht, Stationslocatie
  9. Mijdrecht, Argon
  10. Wilnis, De Maricken I (afgerond)
  11. Wilnis, De Maricken II
  12. Wilnis, Herenweg 116-118 (Voorbij-locatie)
  13. Wilnis, Clubgebouw CSW en verhuizing supermarkt
  14. Vinkeveen, Centrumplan
  15. Abcoude, Bon-gronden
  16. Abcoude, Kees Bon Zaal
  17. Baambrugge, De Zuwe
  18. Baambrugge, Rijksstraatweg

In elk nieuw woningbouwproject komen betaalbare woningen

Dat staat in de woonvisie en het woonbeleid van gemeente De Ronde Venen. Van alle woningen die in de gemeente gebouwd gaan worden, moet 30% sociale huur zijn. Bij grotere bouwprojecten (met meer dan 50 woningen) komt daar 15% middeldure huurwoningen of betaalbare koopwoningen bij. Niet bij ieder project is dit percentage sociale woningbouw echter haalbaar, bijvoorbeeld omdat het gaat om een klein project met 10 woningen. Dan moet een projectontwikkelaar geld bijdragen aan het fonds. Met het geld in dit fonds wordt het tekort aan sociale woningbouw ergens anders in de gemeente gecompenseerd. Op deze wijze zorgt de gemeente ervoor dat er in totaal gemiddeld 30% sociale woningbouw komt.

Wat is een betaalbare koopwoning?

In De Ronde Venen is een betaalbare woning, een woning van maximaal 200.000 euro. De Ronde Venen heeft vooral rijtjeswoningen voor grotere huishoudens. Dit soort huizen zijn duurder. Woningen van maximaal 200.000 euro zijn meestal appartementen voor 1- op 2-persoonshuishoudens en die zijn nu schaars in de gemeente. Daar gaat de gemeente wat aan doen.

Sociale koopwoningen: bedoeld om in te wonen

Kopers zijn gebonden aan een anti-speculatiebeding. Je mag de sociale koopwoning daarmee niet goedkoop aanschaffen om vervolgens duur te verkopen. In De Ronde Venen geldt een zelfbewoningsplicht voor sociale koopwoningen. Zo wil de gemeente zorgen dat de woning gebruikt wordt om in te wonen en niet als beleggingsobject waar (particuliere) beleggers die door verhuur of doorverkoop flinke winst maken.

Kijk per dorp hoeveel sociale koop- en huurwoningen er gepland staan

Niet alle plannen zijn al zover. Bij sommige projecten kan de gemeente een schatting maken hoeveel sociale koop- en huurwoningen er gaan komen. De getallen zijn dus bij benadering. De plannen zijn in ontwikkeling en kunnen gaandeweg nog aangepast worden.